2018-08-05 – Operetės „Kandidas“ premjera: kai einant į teatrą humoro jausmo negalima palikti namie | LT klaipedosmuzikinis.lt
„Kad ir kaip būtų blogai, sakai, kad yra gerai“, – ragina Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro premjerinės operetės „Kandidas“ herojus. Optimizmu trykštanti XXI a. operos ir simfoninės muzikos festivalio „Muzikinis rugpjūtis pajūryje“ premjera „Kandidas“, pasakojanti apie „naivumą iki skausmo“, rugpjūčio 3 d. pristatyta Nidoje, o rugpjūčio 4 d. – Klaipėdos dramos teatre.

Beje, spektaklio pradžios laukiantiems žiūrovams atrodė netikėtas sceninis sprendimas: sėdi orkestro nariai, ant pakylos scenoje stovi choristai, o scenos, skirtos solistams, tarsi neliko… Paaiškėjo, kad scenoje vietos pakanka visiems. Tačiau artimas ryšys tarp choristų, orkestro narių bei scenoje vykstančio veiksmo išliko: orkestro narys paskolino pinigų, padavė rožančių ar kažkas panašaus.

Pirmosios recenzijos

„Kandido“ premjerą Klaipėdoje stebėjo pilna žiūrovų salė, tarp jų – tarptautinės klasės Lietuvos sportinių šokių šokėjai, treneriai Skaistutė ir Romaldas Idzelevičiai, žurnalistė Palmira Martinkienė su sūnumi, aktorius Darius Meškauskas, profesoriai Daiva ir Kazys Kšanai, politikas Rimantas Taraškevičius, Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro generalinis direktorius Jonas Sakalauskas.

Žurnalistė P. Martinkienė operetę „Kandidas“ įvertino kaip „skanų ir smagų kūrinį“. Ją sužavėjo Kunigundos vaidmenį atlikusi Rita Petrauskaitė, kuri scenoje judėjo, juokavo bei elgėsi kone kaip tikra šiuolaikinė paauglė. Ir dėka kostiumų dailininkės Vilijos Šuklytės net taip atrodė. Ne vieną žiūrovą nustebino ir maloniai nuteikė įstabūs, laikmečio aktualijas atitinkantys kostiumai.

Profesorė D. Kšanienė akcentavo, kad „Kandido“ premjerai pasirinkta simboliška vieta. Būtent dabartiniame Klaipėdos dramos teatre 1820 m. Klaipėdoje pirmą kartą nuskambėjo opera.

„ Kandidas“ – operetė, tačiau mes pripratę prie labiau klasikinių operečių. Šios operetės koncepcija mane maloniai nuteikė: čia daug linksmybių, kurios nėra lėkštos. Smagu, kad teatras nesiorientuoja į banalius pastatymus. Sužavėjo gili kūrinio prasmė, pritaikyta mūsų dienoms. Satyra kovojama prieš banalų humorą. Klasikinėse operetėse mažai dalyvauja chorai, o čia choras ne tik dainuoja, bet tarsi ir atlieka įvairius vaidmenis. Choro partija labai organiška bei puikiai susilieja su solistais į bendrą visumą“, – akcentavo profesorė D. Kšanienė.

Žiūrovai plojo spektaklio metu, tačiau plojimų jūros solistai sulaukė ir jam pasibaigus. Jaudinanti akimirka: dirigentas Martynas Staškus dėkoja Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro orkestro, choro bei Klaipėdos choro „Aukuras“ nariams, bučiuoja ranką pagrindinei solistei R. Petrauskaitei bei spaudžia ranką „Kandido“ partijos atlikėjui Aurimui Raulinavičiui. Didelio kolektyvo stiprybė – vienybė, tada ir pasiekiami puikūs rezultatai.

Leipo iš juoko repeticijose

„Kandidas“ – tai dvi valandos puikios muzikos, pripildytos judesio ir komiško veiksmo. Išduosime, kad statant šią operetę buvo ne tik daug dirbama, bet ir daug juokiamasi: ne nuo karščio, o iš juoko leipo choristai, solistai ir pagalbinis personalas… Tad operetė išskirtinai rekomenduojama optimistams.

„Operetėje daug satyros, grotesko – nepamirškite pasiimti humoro jausmo ateidami. Žiūrovams labai linksma į mus, solistus, žiūrėti. Kunigundos vaidmuo neabejotinai taps vienu iš perlų mano biografijoje“, – juokavo Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro primadona R. Petrauskaitė.

Visoje Europoje pamėgtos bei plačiai statomos operetės pajūryje dirigentas – žymus pedagogas M. Staškus. „Kandido“ muzikoje derinama skirtinga stilistika, skirtinga harmonija, skirtingi ritmai, skirtingi metrai… Viskas sumaišoma į tokį paštetą, arba pastišą, kuris yra valgomas, šiuo atveju – klausomas. Ir labai priimtinas klausytojui. Viskas susiveda į muzikos harmoniją, kurios pagrindinė idėja yra optimizmas“, – sako dirigentas.

Operetėje dainuojama angliškai, nes „Kandido“ tiesiog būtina klausytis originalo kalba. Tai nepaprastai graži muzika, įdomūs charakteriai ir galvą apsukantis tempas. Į žaismingus vaidmenis įsikūnija žymiausi Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro solistai bei primadonos: A. Raulinavičius (Kandidas), R. Petrauskaitė (Kunigunda), Steponas Zonys (Panglosas, Martinas), Dalia Kužmarskytė (Senoji dama), Beata Ignatavičiūtė (Paketė), Modestas Narmontas (Maksimilianas), Tadas Jakas, Kęstutis Nevulis, Rokas Spalinskas, Valdas Kazlauskas. Yra ir personažas Pasakotojas (Šarūnas Juškevičius). Jis – šios istorijos „kelrodė žvaigždė“ ir nupasakoja įvykius lietuvių kalba.

Charizmatiškoji operetės režisierė Jūratė Sodytė-Bradauskienė sako, kad „Kandidas“, kaip ir genialūs kūriniai – „Romeo ir Džiuljeta“ bei „Hamletas“, – nesensta. Operetėje gvildenamos tiesos aktualios kiekvienai kartai, kiekvienai šaliai. Tokius kūrinius galima pavadinti nuolat atgimstančiais sfinksais.

„Staigmenų publikai aš, kaip režisierė, sudėliojau labai daug“, – akcentavo režisierė, raginanti ne tik akylai stebėti veiksmą scenoje, bet ir mėgautis muzika.

100-mečiui

Leonardo Bernsteino operetės „Kandidas“ koncertinis atlikimas su specialia minimalia režisūra bei šviesų scenografija skirtas žymiojo kompozitoriaus, gimtadienį švenčiančio būtent rugpjūtį, 100-ajam gimtadieniui.

Pats veikalas – L. Bernsteino „Kandidas“ – yra labai populiarus pasaulyje, dažnai statomas pačiuose geriausiuose pasaulio teatruose, tačiau dar nerodytas aplinkinių šalių teatruose, tad Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras ilgokai ieškojo, laukė šio kūrinio partitūros, natų.

„Kandidas“ nėra tik L. Bernsteino kūrinys. Operetė parašyta pagal XVIII a. prancūzų mąstytojo Voltero satyrinę novelę „Kandidas, arba optimizmas“. „Kandido“ premjera įvyko 1956 m. Niujorke, Brodvėjuje.

Naujienlaiškių prenumerata