Robert Bondara
Robertas Bondara (g.1983 Lodzėje) šiandien laikomas vienu talentingiausių jaunų lenkų choreografų, aktyviai bendradarbiaujančiu su įvairiomis Lenkijos, kitų Europos šalių, JAV šokio trupėmis. R. Bondara savo kūrybinę karjerą pradėjo Lodzės muzikiniame teatre 2002 m., kur buvo priimtas į baleto trupę iškart po sudijų Felikso Parnello valstybinėje baleto mokykloje, vėliau kurį laiką šoko Poznanės Didžiajame teatre. 2005 m. tapo Lenkijos nacionalinio teatro baleto trupės nariu Varšuvoje. Šokdamas korifėjo vaidmenis pagrindinėje Lenkijos scenoje, taip pat įgijo Varšuvos ekonomikos mokyklos diplomą ir baigė baleto pedagogikos studijas Fryderyko Chopino muzikos akademijoje, kur vėliau dėstė (2007–2018).
R. Bondaros choreografinis debiutas įvyko 2008 m. Varšuvos Didžiajame teatre, kur jis sukūrė duetą „Andante con moto“ pagal Wojciecho Kilaro Koncertą fortepijonui ir iškart pelnė laurus I-ajame Bronisławos Niżyńskos choreografijos konkurse: buvo apdovanotas antrąja premija (pirmoji nebuvo skirta) ir specialiuoju prizu. Vėlesniais metais sukūrė etiudus Lenkijos nacionalinio baleto meno vadovo Krzysztofo Pastoro iniciatyva 2009 m. pradėtoms rengti choreografinėms dirbtuvėms „Kreacje“: „When You End and I Begin…“ (2009), „The Garden’s Gate“ (2010), „8m68“ (2012), „Transfer Coefficient“ (2014), „Hiccup“ (2015), „Take Me with You“ (2016), „Verses“ (2018). Jie buvo vėliau įtraukti į teatro kamerinių spektaklių repertuarą, rodyti baleto trupės gastrolėse Norvegijoje, Suomijoje, JAV, Italijoje, Japonijoje, Latvijoje. Varšuvos Didžiajame teatre taip pat sukūrė dviejų veiksmų baletą „Persona“ (2011) ir I Pasaulinio karo šimtmečiui skirtą vienaveiksmį baletą „Nevermore…?“ (2014).
2011–2012 m. R. Bondara dirbo Bydgoščiaus teatre „Opera Nova“ kaip kviestinis choreografas. Ten sukūrė spektaklį „Pavergtas protas“ pagal to paties pavadinimo Czesławo Miłoszo knygą su Philipo Glasso ir Wojciecho Kilaro muzika, už kurį 2011 m. pelnė Jano Kiepuros apdovanojimą kaip geriausias metų choreografas. 2016 m. jam įteiktas aukščiausio Lenkijos apdovanojimo kultūros ir meno srityje „Už nuopelnus kultūrai – Gloria Artis“ bronzos medalis.
Nuo 2018 m. R. Bondara paskirtas Poznanės Didžiojo teatro baleto trupės meno vadovu. Tais pačiais metais jis pelnė Biarico premiją pradedančiųjų choreografų konkurse Bordo ir dar tris Jano Kiepuros apdovanojimus kaip geriausias choreografas už Eugeniuszo Morawskio baletą „Svitezietė“ pagal Adomo Mickevičiaus baladę su Lenkijos nacionalinio teatro baleto trupe (2017), taip pat kaip geriausias režisierius ir geriausio Lenkijos spektaklio kūrėjas už savo debiutinį darbą Poznanės operos teatre – Felikso Nowowiejskio operą „Baltijos legenda“ (2017).
Tarp naujausių choreografo darbų Lenkijoje – baletų diptikas „Medėja“ / „Šecherezada“ (2018) Silezijos operos ir baleto teatre Bytome, Stanisławo Moniuszko vienaveiksmis baletas „Nuomojame bute“ (2019) Ščecino pilies operos teatre, baletas „Don Žuanas“ pagal Molière’o komediją (2020) ir šokio spektaklis „Take Me with You“ pagal „Radiohead“ muziką Poznanės Didžiajame teatre (rodomas triptike BER kartu su Alexanderio Ekmano ir Martyno Rimeikio spektakliais, 2021), Przemysławo Zycho baletas vaikams „Alisa stebuklų šalyje“ (2022) Bydgoščiaus teatre „Opera Nova“.
Kaip kviestinis choreografas taip pat yra sukūręs spektaklių bendradarbiaudamas su Norvegijos, Čekijos, Vokietijos, JAV, Italijos, Lietuvos, Vengrijos baleto trupėms. Lietuvoje R. Bondaros vardą baleto gerbėjai pirmąkart įsidėmėjo 2013-aisiais, kai tuometinio Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro baleto meno vadovo K. Pastoro kvietimu šiame teatre pastatė Giedriaus Kuprevičiaus baletą „Čiurlionis“. 2020 metų pabaigoje, kai dėl koronaviruso pandemijos visame pasaulyje buvo uždaryti teatrai, Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras tuščioje salėje pristatė R. Bondaros šokio spektaklio „Faustas“ televizinę premjerą (LRT Plius), o 2021 m. gegužę – antrąją premjerą teatro žiūrovams. Už šį spektaklį choreografas buvo nominuotas aukščiausiam Lietuvos teatro apdovanojimui – „Auksiniam scenos kryžiui“.