MOTERŲ DAINOS
Kamerinės muzikos koncertas
Originalios ir išradingos, talentingos ir įkvepiančios, tačiau saistomos patriarchalinėje visuomenėje įsigalėjusių prietarų, socialinės padėties, stereotipinių lyčių vaidmenų ir dėl to nepajėgios „varžytis“ su savo amžininkais vyrais dėl saviraiškos laisvės ir pripažinimo. Nors jas mylėjo, garbino, joms kūrė talentingiausi pasaulio menininkai vyrai, jų pačių kūryba daugeliu atvejų buvo marginalizuojama, nurašoma kaip „paviršutiniška“, nereikšminga ir dėl to palikta istorijos paraštėse. Tačiau įvairiais talentais apdovanotos moterys, vedinos besąlygiškos meilės muzikai, visais laikais kūrė nuostabią vokalinę ir instrumentinę muziką. Deja, klausytojus ji anaiptol ne visada pasiekdavo tikrųjų autorių vardais spausdintose natose arba apskritai likdavo privačioje jų salonų ar muzikos pamokų erdvėje. Tik pastaraisiais dešimtmečiais ji pamažu atrandama, tampa vis labiau matoma ir girdima.
Antrajame didžiosios salės „Jūra“ scenoje rengiamo kamerinių koncertų ciklo vakare skamba įvairių epochų atgarsiais ataidinčios „Moterų dainos“. Šįkart scenoje „akis į akį“ su klausytojais susitinka ir į kelionę po įvairių laikotarpių, kraštų bei patirčių kompozitorių kūrybą kviečia KVMT choro dainininkės Oksana Auškalnytė–Mockuvienė, Emilia Janina Kozłowska, Dina Mataitienė, Ivanna Podolska, Ernesta Stankutė, Rosana Štemanetian ir Vitalija Trinkė. Šios artistės neretai matomos ir teatro spektakliuose, kur jos atlieka įvairius epizodinius ar nepagrindinius vaidmenis. Tačiau „Moterų dainose“ jos tampa pagrindinėmis solistėmis, kurioms patikėta ypatinga misija – praskleisti uždangą į mažai žinomą vokalinės muzikos repertuarą, sukurtą moterų kompozitorių. Joms akompanuoja pianistė Audronė Juozauskaitė. Koncerto programą pristato ir komentuoja jos sumanytoja, buvusi ilgametė KVMT solistė Dalia Kužmarskytė, pirmą kartą atlikusi „Moterų dainas“ rečitalyje 2012 m. festivalio „Muzikinis rugpjūtis pajūryje“ klausytojams. Dabar teatre choro vokalo pedagoge dirbanti dainininkė savo užsidegimą viešinti moterų kompozitorių kūrybinį palikimą ir patirtį jį atliekant perdavė septynioms choro artistėms, tyčia parinkusi dainas ne pagal jų būdą, norėdama atskleisti netikėtas balsų ir charakterių spalvas.
PROGRAMA
Nadia BOULANGER (1887–1979)
„Peilis“ (Le couteau, 1922), ž. Camille Mauclair
Atl. Emilia Janina Kozłowska
Cécile CHAMINADE (1857–1944)
„Meilės žodžiai“ (Mots d‘amour, 1898), ž. Charles Fauster
Atl. Dina Mataitienė
Isabella COLBRAN (1785–1845)
„Viltis“ (La speranza al cor mi dice, 1808), ž. Pietro Metastasio
Atl. Ivanna Podolska
Fanny MENDELSSOHN-HENSEL (1805–1847)
„Suleika“ (Suleika, c.1825), ž. Marianne von Wellemer
Atl. Vitalija Trinkė
Liza LEHMANN (1862–1918)
„Po mūsų sodu gyvena fėjos“ (There are Fairies at the Bottom of Our Garden, 1917), ž. Rose Fyleman
Atl. Rosana Štemanetian
Alma SCHINDLER-MAHLER (1879–1964)
„Šilta vasaros naktis“ (Laue Sommernacht, c.1900–1901), ž. Gustav Falke
Maria Felicità MALIBRAN (1808–1836)
„Plėšikai“ (Les brigands), ž. F. Géraldi
Atl. Ernesta Stankutė
Régine POLDOWSKI (Lady Dean Paul, 1879–1932)
„Nuostabi valanda“ (L’heure exquise), ž. Paul Verlaine
Atl. Oksana Auškalnytė-Mockuvienė
Louise REICHARDT (1779–1826)
„Jei laimingas žmogus neverkia“ (Vanne felice rio, 1806), ž. Pietro Metastasio
Atl. Ivanna Podolska
Barbara STROZZI (1619–1677)
„Dažnai krūtinėje…“ (La fanciuletta simplice), ž. Giacinto Andrea Cicognini
Atl. Vitalija Trinkė
Pauline VIARDOT (1821–1910)
„Užkeikimas“ (Zaklinanije), ž. Aleksandro Puškino
Atl. Emilia Janina Kozłowska
„Merginos iš Kadiso“ (Les filles de Cadix), ž. Alfred de Musset
Atl. Dina Mataitienė
Jane VIEU (1871–1955)
„Miegančioji gražuolė“ (La belle au bois dormant), ž. Lucien Métivet
Atl. Oksana Auškalnytė-Mockuvienė
Cécile CHAMINADE (1857–1944)
„Nuotykis“, ž. René Niverd
Atl. Rosana Štemanetian
Solistėms akompanuoja Audronė Juozauskaitė (fortepijonas)
Koncerto vedėja Dalia Kužmarskytė