CARMINA BURANA
Videografinis spektaklis pagal to paties pavadinimo Carlo Orffo sceninę kantatą
XX a. vokiečių kompozitoriaus Carlo Orffo kantata „Carmina Burana“ – vienas įspūdingiausių pasaulio muzikos šedevrų. Kūriniui kompozitorius pasirinko dvidešimt keturis XI–XIII a. eilėraščius lotynų ir viduriniąja vokiečių aukštaičių kalbomis iš 1803 m. Bojerno benediktinų vienuolyne (Benediktbeuern, Vokietija) atrasto rankraščio „Codex Buranus“. Kantatos tekstuose paliečiama daugelis iki šiol savo svarbos nepraradusių temų: sėkmės ir turtų nepastovumas, greita gyvenimo tėkmė, grįžtančio pavasario džiaugsmas ir trumpalaikiai malonumai, kuriuos teikia girtavimas, gausus maistas, azartiniai žaidimai ir kūniška meilė. Išraiškinga, siautulinga, kartais lyriška ir geidulinga C. Orffo muzika pažadina kiekviename mūsų slypinčius muzikinius instinktus ir jusles. Šios muzikos magijai abejingu likti tiesiog negali.
Sceninės kantatos „Carmina Burana“ premjera įvyko Frankfurto prie Maino operoje 1937 m. Jai atlikti reikia didžiulių pajėgų ir aukštos atlikimo technikos. Kūrinys sukurtas dideliam ir neįprastos sudėties orkestrui (su dviem fortepijonais ir išplėsta mušamųjų grupe), dvigubos sudėties mišriam ir vaikų chorams, trims solistams: sopranui, baritonui ir tenorui. Kantatoje kompozitorius tarsi žaidžia judesiu, garsu, šokiu, daina ir vaizdine scenos magija. C. Orffas siekė jungtinio sceninių įspūdžių poveikio žiūrovui. „Carmina Burana“ – kūrinys sulaukęs gausybės žanrinių interpretacijų, grotas, dainuotas, vaidintas ir šoktas visuose pasaulio žemynuose.
Žymiosios kantatos sceninis atlikimas III-iajame Klaipėdos festivalyje pakeitė keletą metų iki tol elingo teritorijoje žiūrovus džiuginusį R. Wagnerio operos „Skrajojantis olandas“ pastatymą. Bene žinomiausia kantatos „Carmina Burana“ dalis – pakilus choras „O Fortuna“, pradedantis ir užbaigiantis kūrinį, tapo triumfuojančiais šaukiniais 2023 metais minint Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100-mečio jubiliejų. Kantatos režisierius Dalius Abaris Klaipėdos festivalyje įvykusią premjerą pavadino videografiniu spektakliu. Pasak jo, žiūrovus turėtų stebinti spektaklio visuma: „dinamiška ir efektinga C. Orffo muzika, milžiniškos senojo elingo konstrukcijos, įspūdingo dydžio choras, teatro orkestras, solistai, šokėjai. Jau vien to pakaktų, kad „Carmina Burana“ kurtų įspūdį. Drauge su talentingaisiais talkininkais – scenografe Sigita Šimkūnaite, kostiumų dailininke Sandra Straukaite, vaizdo projekcijų dailininku Martynu Norvaišu ir šviesų dailininku Andriumi Stasiuliu – pasistengsime šią visumą suvaldyti ir įvilkti į viską apjungiantį rūbą“. Klaipėdos elinge statomame videografiniame spektaklyje vienu svarbiausių personažų tapo šiandienos visuomenė – nuo turtingiausių iki skurdžiausių visuomenės sluoksnių. Kuriant spektaklio scenografiją ir kostiumus pritaikyti tvaraus antrinio dizaino principai.
APDOVANOJIMAI
„Pagauk bangą“ (2024-03-26, Klaipėda) KVMT vadovės pavaduotojai menui Audronei Juozauskaitei, Pastatymų tarnybai ir Pastatymų ir renginių organizavimo skyriui už išorinių bei vidinių teatro resursų optimizavimą, puikią komandos orientaciją ieškant solistų Europos žemėlapyje, technologijų ir naujovių valdymo subtilybes elingo erdvėje (Metų masto iššūkis); Ritai Petrauskaitei už solinį vaidmenį (Metų operos solistė)
Carl Orff (1895–1982)
CARMINA BURANA
Cantiones profanae cantoribus et choris cantandae comitantibus instrumentis atque imaginibus magicis | Bojerno giesmės: pasaulietinės dainos dainininkams ir chorams, skirtos atlikti su instrumentų pritarimu ir magiškais vaizdais (1936)
Prologas
Fortuna Imperatrix Mundi | Fortūna, pasaulio valdovė
1. O Fortuna | O Fortūna (choras)
2. Fortune plango vulnera | Fortūnos paliktas žaizdas (choras)
I dalis
PRIMO VERE | PAVASARIS
3. Veris leta facies | Vėl pavasaris šviesus (mažasis choras)
4. Omnia Sol temperat | Saulė savo skaistumu (baritono solo)
5. Ecce gratum | Tiek svajota | Behold, the pleasant spring (choras | chorus)
Uf dem anger | Pievelėje
6. Tanz | Šokis (orkestras)
7. Floret silva | Žydi medžiai, vilnija (choras, mažasis choras)
8. Chramer, gip di varve mir | Duok, prekijau, man dažų (choras, mažasis choras)
9. Reie | Ratelis | Round dance (choras, mažasis choras)
10. Were diu werlt alle min | Jei valdyčiau aš marias (choras)
II dalis
IN TABERNA | SMUKLĖJ
11. Estuans interius | Kartėlio ugnim degu (baritono solo)
12. Olim lacus colueram | Ežeru baltas plaukiojau (tenoro solo, vyrų choras)
13. Ego sum abbas | Esu abatas (baritono solo, vyrų choras)
14. In taberna quando sumus | Gera smuklėj pabuvoti (vyrų choras)
III dalis
COUR D’AMOURS | MEILEI KARALIAUJANT
15. Amor volat undique | Skrajoja meilė ratu (soprano solo, moterų choras)
16. Dies, nox et omnia | Dieną, naktį – net sapne (baritono solo | baritone solo)
17. Stetit puella | Stovi mergaitė (soprano solo)
18. Circa mea pectora | O skaisčioji, kaip dažnai (baritono solo, choras)
19. Si puer cum puellula | Vaikinas ir mergaitė (baritonas, vyrų choras)
20. Veni, veni, venias | Greitai, greit ateik (dvigubas choras)
21. In trutina | Du kelius svarstau (soprano solo)
22. Tempus est iocundum | Tai smagu, merginos (sopranas, baritonas, moterų choras)
23. Dulcissime | Saldžiausiasis (soprano solo)
Blanziflor et Helena | Blanziflora ir Elena
24. Ave formosissima | Giedam garbę tau visi (choras | chorus)
Epilogas | Epilogue
Fortuna Imperatrix Mundi | Fortūna, pasaulio valdovė
25. O Fortuna | O Fortūna (choras)