Šokis 
 
11 29 - 04 12

LEGENDA

Autorius:  Antanas Jasenka
Naujas lietuvių kompozitoriaus Antano Jasenkos ir slovėnų choreografo Gajaus Žmavco baletas
Žiūrėti atlikėjus ir datas

2 veiksmų baletas, sukurtas KVMT užsakymu

Šiam naujam viso vakaro trukmės baletui, sukurtam pagal originalią lietuvių kompozitoriaus Antano Jasenkos muziką orkestrui, slovėnų choreografas ir KVMT baleto meno vadovas Gajus Žmavcas įkvėpimo sėmėsi iš išlikusių legendų ir istorinių liudijimų apie Herkų Mantą – prūsų genties karžygį ir vieną žymiausių Didžiojo prūsų sukilimo prieš Kryžiuočių ordiną XIII a. vadų. Tačiau užuot savita šokio kalba perpasakojęs Herkaus Manto istoriją, choreografas renkasi nenaratyvinio baleto formą ir kuria emocinį fiktyvaus pasaulio peizažą pasitelkdamas universalius simbolius bei minimalistinį scenovaizdį. Istorinis naratyvas čia išgryninamas iki abstrakčia simbolika grįstos, stilizuotos fizinės išraiškos, o režisūroje dėmesys telkiamas į šviesos, vilties ir meilės susidūrimą su tamsa, neviltimi ir praradimu.

Nors abstraktūs šokio piešiniai, kuriuose šokėjai atlieka greito tempo judesius didesnėmis ar mažesnėmis grupėmis, kartais gali priminti kažin kokias senovines apeigas, balete nevaizduojami jokie konkretūs istoriniai įvykiai ar asmenybės. Sąsajos su Herkaus Manto istorija ir jo gimtine Notangos miškuose labiau pabrėžiamos per vizualinę raišką, kurios centrine prasmine ašimi tampa galingas ąžuolo simbolis. Baltų mitologijoje ąžuolas siejamas su griaustinio dievu Perkūnu – vienu vyriausių baltiškojo panteono dievų, Dievo Praamžio valios vykdytoju, dar kitaip vadinamu Dievo rykšte arba Dievo rikiu (Diviriks), kuris be kita ko laikomas ir karių dievu. Perkūnui įrengiamose šventvietėse augo ąžuolų giraitės – stiprybės, ištvermės, dvasinės galios simbolis. Į ąžuolą galima žvelgti ir kaip į archetipinį gyvybės medį, jungiantį dievų karalystę danguje, gyvųjų karalystę šioje žemėje, ir mirusiųjų karalystę požeminiame pasaulyje – medžio šaknyse, kur „nusėda“ kolektyvinė žmonijos atmintis. Scenoje jis apverstas aukštyn kojomis, taip tarsi bylodamas apie dvasinį „bešakniškumą“ ir primindamas Herkaus kelio pradžią, kai jis buvo išplėštas iš savo genties – pagrobtas ir auklėjamas kaip krikščionis kryžiuočių riterių, siekiančių ištrinti jo kultūrinę atmintį ir primesti naują tapatybę. Nuolat besisukantis medžio vainikas, kaip ir kasmet kamieną storinančios rievės, sykiu simbolizuoja laiko tėkmę, kurioje tikri istoriniai įvykiai pamažu apauga būtomis ir nebūtomis istorijomis bei legendomis.

Itin abstraktų, stilizuotą vizualinį pavidalą šiam baletui sukūrė lietuvių menininkų komanda, kurią sudaro scenografė Sigita Šimkūnaitė (scenografijoje taip pat naudojami videomeno kūrėjo Martyno Norvaišo filmuoti vaizdai), kostiumų dailininkė Sandra Straukaitė ir šviesų dailininkas Andrius Stasiulis. Apeliuodamas į mitologinę žiūrovų vaizduotę per vizualinę raišką ir neoklasikinio šokio kalbą, baletas tuo pačiu kviečia susimąstyti apie universalias ir amžinas temas, tokias kaip žmonių kova už laisvę ir istorinės atminties trapumas, kurios, regis, išlieka itin svarbios ir šiandien.

antanas-jasenka
Antanas Jasenka
Kompozitorius
Gaj Žmavc
Choreografas
tomas-ambrozaitis
Tomas Ambrozaitis
Muzikos vadovas ir dirigentas
sandra-straukaite
Sandra Straukaitė
Kostiumų dailininkė
Martynas Norvaišas
Vaizdo projekcijų dailininkas
Andrius Stasiulis
Šviesų dailininkas

Postūmį šiam spektakliui suteikė pokalbis su buvusia Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro vadove Laima Vilimiene. Ji atspirties tašku naujam baletui pasiūlė rinktis legendinio Herkaus Manto istoriją. Pradėjęs gilintis į šio senovės prūsų karžygio istoriją supratau, kad joje glūdi universali tema apie laisvę ir apie tai, ką esame pasiruošę dėl jos paaukoti. Gyvename neramiais laikais, kai daugelis iš mūsų pradedame suvokti, jog laisvė nėra savaime suprantamas dalykas, jog galimybė laisvai gyventi ir kurti yra didelė dovana, ne visi pasaulyje ja gali džiaugtis. Šios mintys ir įžvalgos tapo pagrindine spektaklio varomąja jėga.

„Legendoje“ nesiekėme perpasakoti Herkaus Manto istorijos šokio kalba, o veikiau sukurti emocinį fiktyvaus pasaulio peizažą, pasitelkdami universalius simbolius bei minimalistinį scenovaizdį. Istorinis naratyvas čia išgryninamas iki abstrakčia simbolika grįstos, stilizuotos fizinės išraiškos, o režisūroje dėmesys telkiamas į šviesos, vilties ir meilės susidūrimą su tamsa, neviltimi ir praradimu.

Drauge su kompozitoriumi Antanu Jasenka nusprendėme, kad šiam baletui labiausiai tiktų „kinematografiška“ partitūra orkestrui, kuri perteiktų šviesos ir pakylėtos atmosferos koncepciją. Styginių ir fortepijono derinys tapo muzikinės kompozicijos šerdimi. Trumpai savo naująjį kūrinį apibūdinčiau kaip nenaratyvinį, besiužetį baletą apie gyvenimą ir šviesą, jausmų ir judesio grožį.

Gaj Žmavc,
choreografas ir režisierius

legenda-durys-2024-12
2024 12 23

Baletas „Legenda“: kas svarbiau – forma ar turinys?

Violeta Milvydienė
Šaltinis: durys.diena.lt
Nepaisant turinio abstrakcijos, choreografija čia – konkreti, paremta „grynuoju“ šokiu. Dominuoja kokybiška akademinė technika, orientuota į neoklasikinį baleto stilių. (...) „Legendai“ sukurtų derinių dėlionės stabiliai ir gaivališkai atliekamos tiesiog srautu, vieną fragmentą keičiant kitu. Naudojama tradicinė schema, tarytum koncertinėje programoje arba, su kai kuriomis išlygomis, minėtos pamokos modulyje – t.y. be jokio siužeto, ypatingos režisūros, vaidybinių elementų ir (ar) kitokių jungčių, analogijų bei transformacijų. (...) Dar kartą pasitvirtino ankstėliau išsakyta mano nuomonė, kad mūsų baleto trupės atlikėjai gali šokti beveik viską. Tikėtina, kad jie dar prilaiko pozityvaus rezervo dozę? Gi matytą procesą traktuočiau kaip baleto vakarą, tarkime, pagerbiantį neoklasikinio baleto legendą G. Balanchine ir skirtą jo 120-osioms gimimo metinėms.
Skaityti plačiAU
legenda-spaudos-kortele
2025 01 10

Istorijos ir abstrakcijos

Helmutas Šabasevičius
Šaltinis: www.7md.lt
Su Herkumi Mantu siejamos frazės apie kovą už laisvę choreografo ir kompozitoriaus pasisakymuose skambėjo kiek plakatiškai, bet spektaklyje nevirto deklaracijomis. Be išlygų tragišką išnykusių prūsų likimą kūrėjai mėgino sušvelninti net tamsiausias istorijas nušviečiančiais vilties ir meilės motyvais – gal todėl spektaklis baigiamas skaidriu duetu, einančiu po lėtai, atbulomis į arierscenos tamsą besitraukiančių šokėjų eilių. (...) „Legendos“ koncepcija sąmoningai deindividualizuoja istoriją, tačiau spektaklyje kai kurie artistai turi gana sudėtingų choreografinių užduočių – tai Bernatas Blay Boschas, Oleksandra Borodina, Romanas Budko, Anna Chekmarova, Yanas Malaki, Aurora Ruvoletto, Barbara Ribeiro Santos. Choreografas jiems suteikia galimybę parodyti šokio techniką, gebėjimą ryškius judesius – plačius ir aukštus šuolius, žingsnius – įprasminti jausmais, kuriuos patirti ir tikimės šokio spektaklyje.
Skaityti plačiAU
legenda-spaudos-kortele-2
2025 01 13

Liūdna „Legenda“

Skaidrė Baranskaja
Šaltinis: www.muzikusajunga.lt
Baletas „Legenda“ – šokio epitafija išnykusioms prūsų gentims, subtili memento mori užuomina istorijos audrose išlikusioms, valstybingumą sukūrusioms baltų gentims, kurių dalis esame ir mes – lietuviai. (...) Antano Jasenkos sukurtos partitūros muzikinė dramaturgija – stiprų asmeninės vizualizacijos efektą stimuliuojantis reiškinys, universalių sąskambių poezija, politinis manifestas. (...) „Legendoje“ Sigitos Šimkūnaitės scenos lubose išaugintas medis – subtilus, lyg iš japoniškos graviūros atkeliavęs objektas, simbolis, kuris tampa viso veiksmo centru, idėja ir paaiškinimu. (...) Idėjomis žaidžia ir kostiumų dalininkė – vyrai ir moterys, plevėsuojantys tais pačiais, judesio nevaržančiais sijonais gali būti ir užuomina į prūsams būdingą gana liberalią visuomenės sanklodą, ir į romantinę istorijos apie išnykusius prūsus suvokimo paradigmą. Dailininkė nesistengia dominuoti ar kitaip provokuoti, minimalistinė koncepcija leidžia išryškinti šokio, judesio minties grožį. Jeigu būtų ką ryškinti... Choreografo Gajaus Žmavco choreografinė mintis, besiremianti neoklasikinio baleto teikiamomis galimybėmis, netikėtai pasirodo gana skurdi bendrame kontekste. Užmanymas polifoniniu principu vystyti abstraktaus turinio choreografinį veikalą – strategiškai pagrįstas ir teikiantis choreografo kūrybinei raiškai daug galimybių. Neoklasikos užgimimo laikotarpiu tokie baletai buvo vadinami simfonistiniais ir Georgo Balanchino talento dėka tapo puikia atsvara tuo metu vyravusioms choreodramoms. Tuo tarpu, G. Žmavcas, kurio kūryba visumoje pasižymi puikiu judesio išmanymu ir valdymu, „Legendoje“ nugravituoja į elementarią, net kiek vaikišką kompiliaciją ir žinomų choreografijų remiksą.
Skaityti plačiAU

Informacija:

Trukmė: ~2 val. su viena pertrauka
Premjeros data: 2024 11 29
Bilietų kainos:  20.00 € -50.00 € (taikoma dinaminė kainodara)
Dalys:
I veiksmas 45 min
I veiksmo pabaiga Pertrauka (30 min)
II veiksmas 45 min
II veiksmo pabaiga

Jums taip pat gali patikti

Stabat-Mater-renginio-kortele
Salė „Jūra“
02 28, Penktadienis, 18:30
STABAT MATER / ŠVENTASIS PAVASARIS
Giovanni Battista Pergolesi, Igor Stravinskij
Šokis 
Salė „Jūra“
03 29, Šeštadienis, 18:30
SAPNAI IR KAKTUSAI
Robert Bondara, Alexander Ekman
Šokis 
Klaipėdos muzikinis teatras paveiksliukas
Premjera
Salė „Jūra“
04 26, Šeštadienis, 18:30
Hommage à Čiurlionis
Arvydas Malcys ir kt.
Šokis 
Reverb'as renginio kortele
Salė „Jūra“
05 09, Penktadienis, 18:30
REVERB’AS
Gaj Žmavc, Douglas Lee
Šokis 
Reverb'as renginio kortele
Salė „Jūra“
05 10, Šeštadienis, 18:30
REVERB’AS
Gaj Žmavc, Douglas Lee
Šokis 
Klaipėdos muzikinis teatras paveiksliukas
Salė „Jūra“
05 31, Šeštadienis, 18:30
Hommage à Čiurlionis
Arvydas Malcys ir kt.
Šokis 
2024–2025 m. SEZONAS
Atgal į viršų